Дата реєстрації в системі: 23.10.2024
Пряме посилання на документ в системі «Прецедент»: https://precedent.ua/1600005273
SELÇUK v. Türkiye (№ XXXXXXXX: невжиття органами влади превентивних оперативних заходів для припинення теракту, від якого постраждав заявник – відсутність порушення
Обставини справи
Справа стосувалася оскарження заявником дій органів влади, які не вжили превентивних оперативних заходів для припинення теракту, чим, згідно його тверджень, порушили його права, передбачені статтями 2 (право на життя) і 3 (заборона катування) Конвенції. Він також скаржився на той факт, що поліція одразу після нападу застосувала сльозогінний газ, і стверджував, що це завадило працівникам швидкої допомоги негайно втрутитися. Насамкінець заявник стверджував, що адміністративні суди повинні були притягнути посадових осіб до відповідальності за порушення обов’язку та наявності їх вини, а не на підставі об’єктивної відповідальності.
Заявник Coşkun Selçuk постраждав під час теракту в місті Анкарі 10 жовтня 2015 року, в результаті якого ще 100 людей загинули, а кількість поранених сягнула 391. Подія сталася під час демонстрації за мир і демократію, що була схвалена префектурою та організована кількома неурядовими організаціями.
Приблизно через дві години після теракту заявника госпіталізували до відділення невідкладної допомоги, де останній проходив лікування. Згідно з медичним висновком заявник був поранений під час вибуху, в результаті якого мав численні садна рук і ніг.
У день теракту Бюро зі злочинів проти конституційного ладу в місті Анкарі Офісу Генерального прокурора (Bureau for Crimes against the Constitutional Order at the Ankara Chief Public Prosecutor’s Office) відкрило кримінальне провадження. Через два тижні після подвійного терористичного вибуху відповідальний за слідство прокурор підтвердив, що напад спонсорувало угруповання «Ісламська держава». Суд присяжних Анкари вироком від 03 серпня 2018 року визнав 19 обвинувачених (з 36 обвинувачених, представлених прокурором) винними в тому, що вони брали участь у теракті, та засудив їх до довічного ув'язнення за умисне вбивство, замах на вбивство та спробу повалення конституційного ладу.
09 грудня 2015 року пан Selçuk звернувся до Міністерства внутрішніх справ з вимогою отримати компенсацію за спричинену йому моральну шкоду. Зі свого боку Міністерство направило його заяву до канцелярії губернатора міста Анкари, що поінформувала заявника про її відхилення.
Тоді пан Selçuk звернувся до Комісії з оцінки та відшкодування збитків, завданих тероризмом та боротьбою проти тероризму (Assessment and Compensation Commission for Losses resulting from Terrorism and the Fight against Terrorism), домагаючись відшкодування майнової шкоди, якої, на його думку, він зазнав. 02 вересня 2016 року Комісія відхилила його заяву на тій підставі, що він не надав усіх запитуваних у нього документів.
07 квітня 2016 року пан Selçuk звернувся до адміністративного суду міста Анкари з вимогою скасувати рішення губернатора про відмову у відшкодуванні йому моральної шкоди. 28 квітня 2017 року адміністративний суд постановив, що заявник переніс великі страждання внаслідок подій, що відбулися, і вважав за необхідне призначити йому 15 000 турецьких лір (приблизно 3 875 євро (євро)) у рахунок відшкодування завданої моральної шкоди. Водночас Суд вказав, що абзац другий статті 125 Конституції не обов'язково вимагає доведення недбалості з боку адміністрації, оскільки відповідальність останньої є абсолютною та об'єктивною на основі теорії «соціального ризику». Відповідно до рішення суду, адміністрація була зобов'язана відшкодувати людям збитки, яких вони зазнали внаслідок дій терористів, у випадку, коли, незалежно від будь-якої недбалості з боку адміністрації, держава не виконала свій обов’язок підтримувати громадський порядок і безпеку або обов’язок захистити життя та майно особи.
Регіональний адміністративний суд міста Анкари залишив без змін рішення суду першої інстанції.
Оцінка Суду
Офіційний текст рішення ЄСПЛ, яке набуло статусу остаточного, французькою мовою з сайту Європейського суду з прав людини.