Дата реєстрації в системі: 24.07.2021 р.
"Актуальна правова позиція"
Постанова ВП ВС від 06.07.2021 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 98483103)
Заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом третім частини третьої статті 23 Закону, має застосовуватись з урахуванням положень абзацу першого частини третьої цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень, незалежно від наявності статусу юридичної особи.
У контексті цього засадничого положення відсутність у Законі інших окремо визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці першому частини третьої статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.
Беручи до уваги наведене, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для представництва Прокурором інтересів держави в особі Державного підприємства та вважає правильними висновки судів попередніх інстанції про необхідність залишення позову, поданого Прокурором в інтересах держави в особі Державного підприємства, без розгляду відповідно до положень пункту 2 частини першої статті 226 ГПК України. Ураховуючи наведене, доводи Скаржника, викладені в підпунктах 4.1 та 4.2 цієї постанови, Велика Палата відхиляє як неналежні з огляду на викладені вище висновки.
Таким чином, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що Уряд та Міндовкілля є органами державної влади, тобто суб`єктами владних повноважень.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Велика Палата Верховного Суду вважає необґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій, що в Прокурора відсутні законні підстави на звернення із цим позовом до суду в інтересах держави в особі Уряду та Міндовкілля, оскільки вони зроблені без належного дослідження обставин дотримання Прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону, а також встановлення наявності або відсутності бездіяльності цих органів після отримання такого звернення, що може слугувати достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва Прокурора в інтересах держави в особі цих органів, у зв`язку із чим частково погоджується з доводами Скаржника, викладеними в підпункті 4.3 цієї постанови.
Постанова ВП ВС "Щодо можливості подачі прокурором позову в інтересах держави в особі державного підприємства" (з відступленням від висновків колегії суддів КЦС ВС).
Звертаємо увагу:
1) на пункт 71 постанови ВП ВС від 11.06.2024 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 120396091), в якому здійснено посилання на висновки з пункту 8.37 цієї постанови ВП ВС;
2) на пункти 8.10, 8.15 постанови ВП ВС від 18.09.2024 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 121753942), в якому здійснено посилання на висновки з цієї постанови ВП ВС, зокрема підпункту 8.5;
3) на постанову ВП ВС від 25.09.2024 у справі № XXXXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 122434170) "Щодо здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних підприємств (компаній) відповідно до статті 36-1 ЗУ «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № XXXXXXX в редакції, яка діяла до 15.07.2015 (дати набрання чинності ЗУ «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № XXXXXXXXX (з відступленням від висновків колегій суддів КЦС ВС).