Дата реєстрації в системі: 07.08.2024
Commission v Poland (Independence of ordinary courts) - C-192/18 (сайт ЄСС)
Пряме посилання на документ в системі «Прецедент»: https://precedent.ua/1600003900
Так, у рішеннях Великої Палати Суду Європейського Союзу від 24.06.2019 у справі “Commission v Poland (Independence of the Supreme Court)” № XXXXXXX та від 05.11.2019 у справі “Commission v Poland (Independence of ordinary courts)” № C-192/18 за позовами Європейської комісії проти Республіки Польщі зазначено, що вимога про незалежність судів має два аспекти. Перший аспект, який є зовнішнім за своєю суттю, вимагає, щоб відповідний суд виконував свої функції повністю автономно, без будь-яких ієрархічних обмежень або підпорядкування будь-якому іншому органу і не приймаючи розпоряджень чи вказівок з будь-якого джерела, захищаючись таким чином від зовнішнього втручання або тиску, які можуть вплинути на їх рішення. Другий аспект, який є внутрішнім за своєю суттю, пов`язаний з неупередженістю і має на меті забезпечити дотримання дистанції від сторін у справі та їх відповідних інтересів щодо предмета цього провадження. Цей аспект вимагає об`єктивності та відсутності будь-якого інтересу до результатів провадження, окрім суворого застосування верховенства права.
Джерело: Постанова ВП ВС від 22.02.2024 у справі № XXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 117884147)
Джерело: Постанова ВП ВС від 04.04.2024 у справі № XXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 118393652)
Джерело: Постанова ВП ВС від 25.04.2024 у справі № XXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 118985219)
РІШЕННЯ СУДУ СПРАВЕДЛИВОСТІ У СПРАВІ C-192/18 COMMISSION V POLAND
ECLI:EU:C:2019:924
ОГЛЯД:
Рішення Суду справедливості було винесено в порядку провадження щодо примусового виконання зобов’язань державою-членом , в межах якого Комісія подала позов проти Польщі щодо зниження пенсійного віку суддів та прокурорів. Суд справедливості визнав, що ця держава-член не виконала своїх зобов’язань згідно із законодавством ЄС, по-перше, встановивши різний пенсійний вік для чоловіків і жінок, які були суддями чи прокурорами в Польщі, і, по-друге, шляхом зниження пенсійного віку для суддів звичайних судів, одночасно надавши Міністру юстиції повноваження продовжувати термін служби цих суддів. Нове польське законодавство суперечить законодавству ЄС, оскільки не є сумісними із вимогами щодо незалежності суддів і, зокрема, з принципом незмінюваності суддів.
За цим рішенням Польща стала першою державою-членом ЄС, яка двічі поспіль не виконала своїх зобов’язань за установчим Договором ЄС згідно з другим абзацом ч. 1 ст. 19 Договору про ЄС.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Нове польське законодавство від 12 липня 2017 року знизило вік виходу на пенсію суддів судів загальної юрисдикції і прокурорів, а також вік дострокового виходу на пенсію суддів Верховного суду до 60 років для жінок і 65 років для чоловіків, тоді як раніше цей вік становив 67 років для обох статей. Крім того, нові правила надали Міністру юстиції повноваження продовжувати період активної служби суддів судів загальної юрисдикції після досягення нового віку виходу на пенсію.
У зв’язку із цим Європейська Комісія звернулася до Суду справедливості із позовом, у якому просила оголосити: