Дата реєстрації в системі: 10.02.2022 р.
"Актуальна правова позиція"
Постанова СП КАС ВС від 27.01.2022 у справі № XXXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 103034921).
Ухвала КАС ВС від 28.09.2021 у справі № XXXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 99976902) - підстави передачі справи на розгляд СП КАС ВС.
Спірним у цій справі є питання дотримання позивачем строку звернення до суду з позовом про визнання протиправним і скасування податкових повідомлень-рішень у разі, коли платником податків не проводилася процедура адміністративного оскарження таких рішень як досудового порядку вирішення спору.
Ухвалюючи Постанову СП КАС ВС від 26.11.2020 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 93404515), Верховний Суд виходив, зокрема, з того, що граматичне тлумачення змісту пункту 56.18 статті 56 ПК України дає підстави для висновку, що вказана норма не встановлює процесуальних строків звернення до суду. Абзац перший цієї норми презюмує право платника податків використати судовий порядок оскарження відповідного рішення контролюючого органу та встановлює момент виникнення права на відповідне оскарження - з моменту отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу. Також він передбачає, що при реалізації такого права необхідно враховувати строки давності, установлені статтею 102 ПК України. При цьому мова йде не тільки про строки, згадані в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті. Аналіз статті 102 ПК України дає підстави для висновку, що після закінчення визначеного у ній строку давності питання вирішення спору, зокрема, щодо правомірності податкового повідомлення-рішення взагалі не може бути поставлене перед контролюючим органом вищого рівня або судом. Суд дійшов висновку, що зазначений у пункті 102.1 статті 102 ПК України строк є саме строком давності, який має матеріально-правову природу, а тому не може бути одночасно і процесуальним строком звернення до суду.
Водночас, судова палата дійшла висновку, що пункт 56.19 статті 56 ПК України прямо встановлює строк для звернення до суду у разі застосування платником податку досудового порядку оскарження податкового повідомлення-рішення чи іншого рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання, і цей строк становить один місяць від наступного дня після закінчення процедури адміністративного оскарження.
З цих підстав суд відступив від висновку про застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в Постанові КАС ВС від 03.04.2020 у справі № XXXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 88575707), у частині того, що строк для звернення платника податків із позовом до адміністративного суду, у тому числі після використання процедури адміністративного оскарження, становить 1095 днів з дня отримання платником податків рішення, що оскаржено, і сформулював такий правовий висновок.
Постанова судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов'язкових платежів КАС ВС
"Про встановлення шестимісячного строку звернення до суду з позовом про визнання протиправним і скасування податкових повідомлень-рішень у разі, коли платником податків не проводилася процедура адміністративного оскарження таких рішень як досудового порядку вирішення спору"
(з відступленням від висновків колегій суддів КАС ВС).
Звертаємо увагу на постанову ВП ВС від 16.07.2025 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 128993275)
"Щодо визначення загальної та спеціальної норми права при оскарженні до суду податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання за умови попереднього проведення процедури його адміністративного оскарження"
(з відступленням від висновків, викладених у постанові ВП ВС від 19.01.2023 у справі № XXXXXXXXXX (№ в ЄДРСР 108960090)).